top of page
Vyhledat
  • Obrázek autoraJasonB.54

Elektromotorka očima odpůrce elektromobility


 

Celý život řídím auta. Už ani nevím, kolik jsem jich vystřídal, ale učil jsem se jezdit s autem se sytičem. To byla tehdy snad stodvacítka nebo stotřicítka. Už je to dlouho. Moje první jízda na sytič a za auto mi ještě zapřáhli vozík, abych se nenudil. Couval jsem s ním, rozjížděl se do kopce a na sytič. Osobní auta, dodávky, hatchbacky, kombíky, SUV, kupé. Zkusil jsem vše, co šlo. Staré Škodovky, Žigulík, v autoškole Fabia, pak nějaký ten Renault, Peugeot, Ford, VW, Mercedes, BMW, Alfa Romeo, Abarth no a teď Kia. Jezdil jsem s manuálem i automatem. Proháněl jsem poctivé atmosféráky i překysličená turbíčka. Spálený benzín mi od mala voněl. Stejně jako dědova garáž, stejně jako moje první sportovní kupéčko po příjezdu domů z divoké jízdy na max. K motorkám jsem měl vždy odpor. Stejně jako k motorkářům. No a teď jsem si koupil elektromotorku. V roce 2022. Já, zapřísáhlý odpůrce elektromobility.

Jak to vlastně vzniklo Jen tak bych si motorku nikdy nekoupil. Nebyl důvod. Jenže Covid vyšponoval ceny benzínu do nebeských výšin a živit auto začalo být neúnosné. Kupujeme benzín za ceny, za jaké stála nafta na Islandu na podzim v roce 2021, kdy jsme tam byli na dovolené. A to už se nám ty ceny zdály astronomické. Začátkem roku 2022 k tomu přibyla válka na Ukrajině a katastrofa byla dokonána. Co teď? Denně jezdím do práce, 4x týdně posilovna a samozřejmě další cesty. Rutinní nájezd cca 300km za měsíc. Jen rutina. Náklady na benzín se dostaly na 5.000,- Kč za měsíc. A to má moje milovaná Kia spotřebu 6 litrů na 100km přesně tak, jak se zapsáno v papírech. Jezdit 300km na kole? To sotva. Jezdit autem? To sotva, zruinovalo by mě to. Jak z toho ven? Posilovny se nevzdám, když jsem si dal po 3 letech páteř dohromady ze stavu, kdy se nebylo možné ani vyspat, každý pohyb na posteli probouzel a nebylo možné se na posteli ani otočit, natož si nasadit ponožky. Na záchod jsem lezl po čtyřech. A teď, po změně života od základů, jsem schopen nejen běžně fungovat, ale i cvičit. Ne, toho se nevzdám. A cviky s vlastní vahou před domem? To je pro děcka a ženy. Chlap musí tahat železo a mít svaly. Co s tím? Volba nebyla snadná. Elektromobilita, co se automobilů týče, je blbost. A teď už to dochází i ředitelům automobilek. Ano, to, co věděl každý průměrný motorista. Baterie je náchylná na chlad. Nabíjí se dlouho. Síť nabíječek je chabá. Elektronika se dá snadno hacknout a neodjedete. V horším případě vám auto rovnou ukradnou. Skůtr? Ne, ani omylem. Když vidíte na silnici někoho na skůtru, tak si pomyslíte jediné: "Bože, to je chudák". Nic víc ponižujícího na silnici není. No, možná tříkolky. Motorka? Ne, nebudu si dělat řidičák na nějaké stupidní řazení. Proč už dávno nemají motorky automatické řazení, aby odpadla nutnost řidičáku? Elektrokolo? Ne. Nulový dojezd a cena jako za elektromotorku nebo skůtr. Řešením je nakonec elektromotorka. Stačí ŘP sk. B, když se vejdete do 11kW. Výběr Vybíral jsem nejdříve z modelů značky Super Soco. Porovnával jsem je 2 týdny a pořád mi něco vadilo. Přemrštěná, nesmyslná cena; směšná maximální rychlost v poměru k ceně, recenze uživatelů po roce používání, nedostatečný dojezd a další. Studoval jsem a hledal alternativy. Potřeboval jsem dojezd aspoň 120km, rychlost aspoň 90km/hod a pěkný vzhled motorky pro dospělého. Narazil jsem zcela náhodou na Dayi E-Odin.


Kde ji koupit V tuzemsku nikde. Existuje jeden dovozce, ale pochopitelně prodává starý model Odin 1.0 a za cenu nového modelu Odin 2.0. Navíc bez určení doby dodání - tzv. na objednávku. Díky, nechci. Když chcete něco levně, tak jedině přímo od výrobce. Kontaktoval jsem výrobce na portálu Alibaba. Kontaktoval jsem několik prodejců a dealerů, ale většinou se jednalo o podvodníky snažící se o phishing. Až jsem nakonec narazil na legitimního prodejce se skladem v Nizozemsku. Domluva byla rychlá. Odeslat peníze do Číny a čekat 4 dny, než to přivezou. Stáhněte si do mobilu aplikaci Alibaba a hledejte prodejce Dayi. Za firmu komunikuje jakýsi Leo. Je na Facebooku, na Alibabě, na e-mailu. S nikým jiným do styku nepřijdete. Balíček Motorka přišla jako stavebnice Lego. Poskládej si sám. Uložená v kovovém rámu. Návod na složení žádný. Zabalená poctivě, ale stejně se pár míst poškodilo. Odřené díly, prořízlá sedačka. Nic závratného, co by si šikovný kutil neopravil. PlastiDip zakryl odřeniny a opravný set na kůži vyřešil sedačku. Sedačka není z kůže, ale přípravek zafungoval i tak. Fotky z rozbalování budu mít v galerii na svých stránkách www.jasonb54.eu. Oficální provoz motorky Motorka splňuje regule EU. Dostanete k ní COC list, zřídíte si pojištění a pak vyrazíte na úřad. Poplatek za import neplatíte. Je to elektrika. Zaplatíte jen poplatek za vystavení průkazů a SPZ. Správní poplatek 500,- Kč, pojištění 400,- Kč na rok a hotovo. Navrtal jsem kovovou SPZ, našel 3 šrouby, 6 podložek a SPZ byla na motorce. STK na 6 let. Díky... První jízda proběhla kolem domu. Poprvé jsem seděl na motorce. Bylo to úplně jiné, než jsem znal z aut. Žádné brzdění motorem se nekoná. Rejd je oproti autům směšný. Chce to úplně jiný styl než auto i kolo. Nikdy předtím jsem na motorce neseděl. Měl jsem respekt. Zkušenosti po 300 km Elektromotorku bych za klasiku neměnil. Ani omylem. Nesmrdí, nedělá bordel (hluk), vytáhnete z ní 100+ km/hod, ušetříte peníze a ten pocit z jízdy za pěkného počasí a po pěkné silnici, to je zkrátka paráda. Přicházím tomu na chuť. Ve městě přepnete na jedničku, aby to tolik nežralo baterku a na pohodu jedete 50km/hod. Jak jsem motorkáře nesnášel celý život, pohrdal jimi, tak teď jsem jeden z nich. Více chápu, proč do zatáčet zpomalují a zkrátka tak nějak rozumím všemu, co mi jako řidiči auta unikalo. I když nutno podotknout, že jsem lepší než většina motorkářů, které jsem za život na silnici potkal. Samozřejmě, protože stále jezdím bezpečně. V autě máte pocit bezpečí. Kolem vás jsou airbagy, plechy. Motorka nic takového nemá. Pokud spadnete, jste dárcem orgánů. V lepším případě. Tak to je. Na druhou stranu poznávám nový pocit - více rozhodujete o svém životě. Uvědomujete si, že dvě zatáčky zpátky, kdy vám na záda dýchal debil v Audince, jedna chyba, a pokud přežijete pád, tak vás dorazí ten kripl v autě půl metru za vámi. Držet si bezpečný odstup platí na 90% u osobních aut a na 100% u motorek. Stačí poryv větru a dokáže to s motorkou pořádně zacloumat. Bezpečnost Vyrábí se rifle z kevlaru na motorky, ano ten materiál, ze kterého jsou neprůstřelné vesty. Páteřáky, kdybyste náhodou přežili havárku, tak ať automaticky nejdete na kriplkáru (invalidní vozík), vyztužené boty (asi kdybyste chtěli na něco použít prsty na nohou či co) a spousta dalších vychytávek včetně PinLock technologie v přilbách nebo sluneční clony. Připravit se můžete dokonale k eliminaci vážných následků nehody, ale upřímně, jednodušší je jezdit s rozumem a jako člověk. Zrovna dnes jsem potkal blba, který už už potřeboval předjet všechny auta před ním i za cenu protijedoucích vozidel. To stojí za to, machrovat ve městě na padesátce, že mám motorku, která "tohle umí". Blbečkové řidiči jsou v autech, na motorkách no a hlavně na kolích a lepší to nebude. Jak je člověk idiot obecně v životě, tak na silnici to platí desetinásobně. Nejhorší pak je, když díky kriplovi zemřou schopní, inteligentní lidé. Video Mám za sebou prvních 300+ km na motorce. Učím se přenášet váhu do zatáček a chápat základy fyzikálních zákonů při jízdě na jednostopém vozidle. Jestli nejste úplně otupělé hovado nechápající vůbec nic, tak se s motorkou naučíte dost rychle. I s přilbou a vším ostatním okolo. Závěrem Musím uznat, že je to paráda. A o to víc, kdy za vámi ani před vámi není nikdo jiný. Slyšet jdou ptáci stejně jako ostatní okolní zvuky. Ve vyšších rychlostech jen slyšíte vítr, pneumatiky a brzdění. Motorce jsem založil profil na webu motorkari.cz. #elektromobilita #elektromotorka #dayi #eodin #motorka #motocykl #blog #jasonb54 #supersoco #video #recenze

39 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page